måndag 28 mars 2016

Givande träning & sticktaktik

Påskhelgens sista dag är till ända och jag kan tack och lov se tillbaka på fyra mycket glada dagar med familjen. Rosselhostan börjar långsamt ge med sig och i övrigt känner jag mig helt frisk. Måndagen har spenderats i lugn mak med lite pysslande omkring hemmet.

Till lunchen blev vi hembjudna till mina föräldrar där det serverades kinagryta. Själv hade jag stekt ihop en liten äggröra (eller, för mig, rätt massiv egentligen) på tre ägg, tärnad bacon, tärnad grön paprika, strimlad bladspenat, grädde och kryddor - till vilken jag tog några prinskorvar. Det blev en måltid som krävde tre enheter snabbverkande - så med andra ord blev det en smula kolhydrater (främst från lite jag smakade av kinagrytan (ej något ris dock)). Men då det samtidigt är den enda måltiden jag äter under dygnet (förutom ett kokt ägg på kvällen) så klarade jag ändå en rätt snäv kolhydratgräns.

Efter lunchen följde lite ordentlig kvalitetstid ute i det fortsatt soliga, vackra vårvädret med, vad jag ser som, "givande träning". Det var sonen som behövde sova, som jag drog efter mig i skönt bäddad skrinda i närmare två timmar. Lugnare och lättare på jämn mark med en noterbar utmaning i uppförsbackar tillsammans med en högre gånghastighet. Han sov och jag njöt = en toppen del av eftermiddagen med luftade tankar och förbipasserande möten.



Stabilt och bra blodsocker genom dagen. Svårt att undgå stabila och bra blodsocker med lågkolhydratkost då blodsockret påverkas så extremt långsamt de gånger det faktiskt berörs. Det räcker med att man tar ett fåtal blodsockerkontroller under dagen för att kunna upptäcka ett stigande blodsocker i god tid och kunna åtgärda det. Jag snittar omkring tiotalet blodsockerkontroller per dygn. Det kan låta mycket, men så är jag väldigt mån om mitt blodsocker också. Drömmen vore en FreeStyle Libre-mätare, men i Glada Hudik väntar vi fortfarande på att kunna få sådana utskrivna, så kanske till hösten med lite tur. Blodsockerkontrollerna delar jag upp med att under måndagar och tisdagar bara sticka i pekfingret, onsdagar och torsdagar i långfingret, fredagar och lördagar i ringfingret och söndagar i lillfingret. Varje vecka så byter jag hand. På det viset får varje finger ungefär två hela veckor på sig att läka och återställas mellan stickningarna. För mig fungerar det alldeles toppen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar