tisdag 29 mars 2016

Ketos och go'blandning

Jag sitter här framför datorn några timmar efter kvällsmat (dagens måltid för min del) och känner ketossmaken fylla munnen och min andedräkt. Genast oroar jag mig, trots att jag vet att jag skött min mat, att mitt blodsocker skall ha rusat iväg till höga höjder. Ty detta är ju vad jag har blivit programmerad med sedan barnsben; när ketossmaken kommer så beror det på högt blodsocker som behöver korrigeras. Men en blodsockerkontroll avslöjade ett värde på 6,4 och jag kunde byta ut oron mot glädje. Glädje över att detta är ett bevis på att min kropp håller på att käka loss energi av mitt kroppsfett (som jag önskar bli av med), snarare än att trycka i sig en massa kolhydrater.

En lagom skön dag idag med ett 45-minuter långt Core-pass på lunchen (core som jag behöver träna hur mycket som helst känns det som). Det enda starka jag har, coremässigt sett, är min rygg, tack vare oräkneliga antal timmar av bärande på sonen i bärsele fram på magen. Det är otroligt skönt att kunna stå upp bakom Friskis-receptionen en hel arbetsdag utan att få ont i ryggen. (Innan sonen kom till världen räckte det med en normal handdiskomgång bakom diskhon för att jag skulle börja känna av huggningar i ryggen.)

Framåt kvällen blev det även ett 60-minuters medeljympa (samtliga pass inom lokala Friskis&Svettis). Lagom trögt efter att ha kört core bara några timmar innan, men ändå en härlig urladdning om man ser till cardio och flås! Mina åtta till tio jympapass i veckan är mitt tredje verktyg till min viktminskning. Första verktyget är såklart kosten, lågkolhydratkosten. Andra verktyget är fastor av olika slag - främst periodiska fastan som jag arbetat upp till 23:1 (från 16:8 när jag startade för några år sedan). Sedan kommer såklart ketosen också som ett jätteviktigt tillägg vilket gör sin stora insats med mina återstående, oönskade kilon.

Maten idag blev det godaste jag ätit på länge! Frun hade gjort lite korvstroganoff med ris igår, där hon sparade lite korvstroganoff åt mig till idag (inget ris såklart). Visst ingår lite mjöl i själva såsen, men endast en matsked till en hel grytomgång, så knappast några kolhydratmängder jag oroar mig över. I denna korvstroganoff blandade jag ner kokta tärnade ägg, stekt tärnad bacon, stekt tärnad grön paprika samt med lite broccoli på sidan av. Blev så sagolikt gott! Och mitt blodsocker, med endast en enhet snabbverkande insulin till maten, låg som sagt på 6,4 några timmar senare. Vilket är ett gott tecken på att jag kommit undan kolhydraterna med god marginal.


Nu återstår lite mer plugg - att börja skriva på en slutuppsats till en litteraturdel i lärarutbildningen jag går. Har dock bara knappa timmen på mig då jag försöker vara noggrann med att komma i säng senast midnatt. Sömnen är ju även den av oerhört stor vikt både när det kommer till kroppens hälsa och välmående samt viktminskning (eller viktökning om man håller på att träna på sig muskler). Jag kommer i alla fall inte ha några problem att sova gott inatt med dubbla träningspass bakom mig. Nästan så jag längtar en aning faktiskt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar