söndag 27 mars 2016

Vårdagsrossel

Det sitter kvar ett irriterande rossel i lungorna sedan familjens gemensamma förkylning för snart två veckor sedan. Men så brukar det vara av någon anledning - tar tid innan rösten m.m. återställs helt och fullt efter sällsam sjukdom. I övrigt har det varit en alldeles strålande söndag, bokstavligt talat - med fullgott solsken som badat bort den lilla snö som återstår runtom. Jag önskade få in någon timmeslång promenad mitt på dagen, men tyvärr blev det andra planer som kom i vägen. En tur med sonen i skrinda så han har kunnat sova lunch - ren kvalitetstid och -promenad en dag som denna. Men tänker se till att få revansch på den lunchturen imorgon istället.

Jag har dock inte spenderat hela dagen orörlig (eller näst intill i alla fall). På eftermiddagen blev det litet av ett favoritpass basjympa på Friskis vilket fick igång såväl puls som flås bra nog. Stabilt blodsocker rakt igenom och en ork som höll i sig utan bortfall.

Mat idag blev mitt vanliga lilla "snacks" fram mot kvällen som består av fläsksvålar doppade i smaksatt bea. Dagens måltid för min del blev en robust bit karré med två kokta ägg, lite spenatsallad, broccoli och en hel del mer bearnaisesås. Perfekt mättande portion att stå mig på till imorgon kväll.

Ungen är inne i en lite småjobbig 30-månadersfas just nu där han tror att han kan bestämma och besluta det mesta i hemmet. Så snart någon möbel flyttas på, utan hans godtycke, så börjar det råskrikas och grinas utan hejd. Ibland räcker det med att jag kommer och joinar frun och ungen i vardagsrumssoffan för att jag skall mötas med ett smatterband av "Nej, pappa inte sitta soffan!" i illgråttappning såklart. Men farsan är farsa och jag har fulla rättigheter att befinna mig i denna soffa. Det är bara för lillen att försöka acceptera att han inte är någon Farmen-Paolo som kan peka, tycka och styra hursomhelst. Förhoppningsvis sitter väl detta inte i alltför länge...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar